Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2613945   Aprenentatge Basat en Reptes
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/5/2024 - 22/5/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Fundació Privada Vincles
  
  
  
Tipus activitat   22VI Aprenentatge Basat en Reptes
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   50
  
Descripció i   Metodologia:   En aquesta formació els docents coneixeran en què consisteix la metodologia d’Aprenentatge Basat en Reptes. Es treballaran les seves fases i elements clau, amb la finalitat d’aprendre a dissenyar activitats competencials i significatives amb un enfocament globalitzat, per tal d’integrar-les en una seqüència didàctica basada en situacions d’aprenentatge que esdevinguin reptes reals.

L’activitat formativa està allotjada a la plataforma Moodle, de manera que la formació virtual serà asincrònica, però programada per a què les estratègies metodològiques estiguin centrades en els alumnes, on aquests interactuaran amb el formador i altres alumnes a través de fòrums de participació.

Es farà difusió de l'activitat a través del portal XTEC, a través de la pàgina web de l'entitat formadora, i de les xarxes socials.
  
Objectius   -Conèixer en què consisteix la metodologia d’Aprenentatge Basat en Reptes.
-Dissenyar una proposta d’Aprenentatge Basat en Reptes a partir de les seves fases per tal d’elaborar propostes més significatives i motivadores per a l’alumnat i amb un enfocament competencial.
-Elaborar propostes d'aprenentatge que afavoreixin el desenvolupament de competències de diferents àrees o matèries a través d'un enfocament globalitzat i transversal.
-Adquirir estratègies per dissenyar situacions d’aprenentatge motivadores per a l’alumnat, properes i reals, afavorint la presa de decisions, l’autonomia i l’autoregulació.
  
Continguts   Mòdul 1. L’Aprenentatge Basat en Reptes
-Definició del concepte Aprenentatge Basat en Reptes
-Beneficis i motivació.
-Reptes propers a l’alumnat, situacions reals i relació entre diferents àrees d’aprenentatge.
-Relació i diferències amb altres metodologies amb enfocament globalitzat
-Fases de l’Aprenentatge Basat en Reptes: motivació inicial, investigació i acció.
-Rol de l’alumnat i el professorat.

Mòdul 2. Disseny i programació de la situació d’aprenentatge
-Primers passos per dur a terme la proposta d’aprenentatge.
-Fase 1: Motivació inicial.
-Categorització i organització de les preguntes relacionades amb el repte.
-Fase 2: Investigació .
-Disseny de l’inici de la situació d’aprenentatge Basat en Reptes amb un enfocament globalitzador.
-Elaboració d’activitats i recursos orientats a donar resposta al repte.
-Autoregulació dels aprenentatges i exemples d’eines i recursos.

Mòdul 3. Posada en acció, reflexió i autoavaluació de l’alumnat
-Fase 3: Acció.
-Posada en acció els mecanismes per donar resposta al repte plantejat. Recursos necessaris.
-Implementació de la solució al repte.
-Disseny de recursos per a la reflexió, l’autoavaluació i la coavaluació de l’alumnat.
-Revisió i anàlisi d’exemples de situacions d’Aprenentatge Basat en Reptes


  
Formador/a   Judith Bayés Rovira
  
Avaluació   - A cada mòdul els alumnes hauran de participar de forma activa i adequada demostrant haver treballat els continguts d’aquests mitjançant l’entrega de diferents tasques.
- A cada mòdul els alumnes hauran de fer aportacions als fòrums responent de manera adequada a les diferents qüestions que plantegi el tutor.
- Els alumnes hauran de d’elaborar un document/projecte final sintetitzant en la tasca tots els conceptes apresos en les lectures dels diferents mòduls i en la interacció amb els companys del curs.

En el primer mòdul els alumnes realitzaran una breu reflexió sobre la importància de programar situacions d’aprenentatge a través de reptes reals i propers a l’alumnat, tot valorant els diferents continguts treballats durant el primer mòdul.

En el segon mòdul, i a través d’una plantilla de programació facilitada, els alumnes iniciaran la programació del repte proposat a l’alumnat, tot incloent la motivació inicial, activitats pràctiques, experimentals, de recerca, competencials i significatives.

Finalment, en el tercer mòdul, es continuarà emplenant la plantilla de programació, tot detallant els darrers passos per a donar resposta al repte plantejat, tot incloent-hi eines que afavoreixin la reflexió, l’autoavaluació i la coavaluació de l’alumnat.
  
Requisits de  certificació   - Realització de totes les tasques obligatòries del curs.
- Aportacions adequades als diferents fòrums de participació de cada mòdul.
- Presentació de la tasca final.
- Per acreditar i obtenir el certificat del curs els alumnes hauran d’obtenir un mínim de 8 punts (80%) i realitzar l’enquesta d’avaluació i satisfacció per part dels i les assistents.
- Realitzar el formulari d'avaluació i satisfacció del curs.
  
Persones  destinatàries   Docents d'Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed. Secundària.
  
E-mail   formacio@fundaciovincles.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).